Princíp tvorby nového umeleckého diela, ktorý počíta s citáciou už jestvujúceho diela iného autora, súvisí s nástupom modernity. Zmeny v spoločnosti, ktoré prinieslo 19. storočie, ako priemyselná revolúcia, nové vynálezy vrátane rozvoja fotografie a filmu, priniesli pre umelcov a umelkyne nové výzvy. Svojou aktuálnou tvorbou sa mohli vyjadrovať k súdobej spoločnosti aj s použitím silných obrazov z minulosti, ku ktorým sa osobne vzťahovali. Po druhej svetovej vojne začalo mladé umenie v reakcii na rozmach masmédií prirodzene zdieľať obrázky a myšlienky a vrstviť ich. V súčasnom umení, ktoré vzniká v období novej revolúcie (najmä sociálnych) médií, je citácia konceptuálnym nástrojom, ktorý stavia na presune vybraného diela z pôvodného umeleckohistorického kontextu do nových interpretačných súvislostí.
V tomto prípade cituje Marcel Mališ dielo socialistického realizmu Vďakyvzdanie českého a slovenského ľudu generalissimovi Stalinovi, aby aktualizoval poukaz na úzky vzťah medzi utópiou a ideológiou. Napokon, samotná predloha jeho citácie je parafrázou kresťanskej ikonografie, napríklad motívu apoteózy Krista. Predvedenie malo byť uveriteľné a presvedčivé a pôsobilo preto ako scéna z filmu, kde každá postava má svoju vyhradenú rolu v spoločnej úlohe šťastia a novej komunistickej spirituality, ktorá ako inovované materialistické náboženstvo celkom prekrýva to staré.
Lucia Gregorová Stach, vedúca kurátorka zbierok moderného a súčasného umenia SNG