Pri zrode nových umeleckých diel stál v dejinách spravidla vždy konkrétny objednávateľ, ktorý dielo inicioval, sprostredkoval, aj zaplatil. V minulosti to bola hlavne cirkev, šľachta, pápeži, králi... Týmto spôsobom potvrdzovali svoj – často významný – spoločenský status, ale aj vkusové preferencie.
Cez kategóriu objednávateľa možno bližšie poodhaliť sieť sociálnych (mocenských, ideologických atď.) vzťahov, v ktorých umelecké diela fungujú. Po februári 1948 nastupuje u nás nový objednávateľ umenia. Komunistická strana a štát si na to budujú systém inštitútov a mechanizmov slúžiacich na to, ako objednávku umeleckých diel realizovať. Ako nová forma štátnej objednávky vznikajú tzv. úlohové akcie, neskôr sa rozšíri aj o výzdobu verejných priestorov, ktoré treba skultivovať nielen esteticky, ale hlavne ideologicky...
O tom všetkom porozpráva kurátorka zbierok moderného a súčasného umenia Katarína Bajcurová.