Podcast: Strach nástrojom moci

Uverejnené pred 3 rokmi

Do akej miery dokáže človeka ovládať strach a ako s ním pracovala komunistická mašinéria na upevnenie moci? Jaro Valent sa o strachu v komunizme zhovára s historikom Milanom Bártom a psychologičkou Kristínou Buškovou.

Chápem ako; nechápem prečo. Najhorší nepriateľ človeka je jeho nervový systém.To je krátky úryvok z kultového románu 1984 od George Orwella. Hoci nás tieto slová prenášajú do fiktívneho románového sveta, v ktorom na všetko a na všetkých dohliada pozorné oko Veľkého brata, v istom zmysle nejde len o fantáziu, ale o pozoruhodnú reflexiu prítomnosti či dokonca až prorockú predpoveď. Keď v roku 1949 tento britský spisovateľ dokončil svoje vari najznámejšie literárne dielo, Európa už dobre poznala dva totalitné režimy, pričom jeden z nich prežil aj zničujúcu druhú svetovú vojnu. Komunizmus, so všetkými svojimi politickými procesmi, čistkami a Veľkým terorom mohol bez zveličenia poslúžiť ako románová predloha, ktorej leitmotívom je strach.


Bez pochopenia tejto ľudskej emócie je len s ťažkosťami možné vysvetliť udalosti, ktoré sa odohrávali aj v Československu po komunistickom prevrate vo februári 1948. Na ľavicu obžalovaných sa nedostávali len skutoční či domnelí protivníci režimu, ale aj jeho poprední činitelia. Koleso násilia, ktoré sa roztočilo, postupne vťahovalo do svojich kruhov čoraz viac ľudí, prostredníctvom rezolúcií či podpisových akcií napokon aj celú populáciu, ktorá žiadala pre obžalovaných najvyšší trest.


Do akej miery dokáže človeka ovládať strach a ako s ním pracovala komunistická mašinéria na získanie a upevnenie svojho monopolu moci?


Jaro Valent z časopisu Historická revue sa o strachu v komunizme zhovára s historikom Milanom Bártom z Ústavu pro studium totalitních režimu v Prahe a so psychologičkou Kristínou Buškovou.

Tento podcast bol vytvorený v spolupráci s Denníkom SME a historickým podcastom Dejiny. Za spoluprácu taktiež ďakujeme Ústavu pro studium totalitních režimu v Prahe.

Pred 3 rokmi

Vytvára Marcel Mališ autorskú kópiu, citáciu či parafrázuje dielo socialistického realizmu? Vo videu Vás kurátorka Lucia Gregorová Stach zoznámi s princípmi tvorby nového umeleckého diela, ktoré počíta s citáciou už existujúceho diela iného autora.


Pred 3 rokmi

Webinár a praktické workshopy pre učiteľov sú zamerané na možnosti práce s umeleckými dielami v rámci výučby dejepisu.

Všetky príspevky

„našou motiváciou je presvedčenie, že proti nebezpečenstvu totality vedie iba jedna cesta: cesta skúsenosti a slobodnej diskusie o tom, čoho sa treba vyvarovať“

Traumfabrik Kommunismus, 2003

Partneri projektu

Cold Revolution

Akcia ZET je pripravená aj pri príležitosti výstavno-edičného projektu Cold Revolution v Národnej galérii umenia Zachęta vo Varšave.